DDC2017 1400x300 header new

Edwin de Jong | FietsUniek

Edwin ontwikkelde zijn handelsgeest bij zijn vader op de Dappermarkt in Amsterdam. Tijdens zijn studie Small Business begon hij op 19-jarige leeftijd met het verkopen van fietsen via internet. In die tijd werd hij gecoacht door Rita Verdonk en groeide hij van een fulltime student naar een fulltime ondernemer. Inmiddels heeft Edwin een succesvolle webwinkel (FietsUniek.nl) en verkoopt hij jaarlijks meer dan 20.000 fietsen.

Spreekt tijdens: Parallelronde 1: Van de schoolbank naar een miljoenenbedrijf (11.15 - 11.45)  

5 vragen aan Edwin

Wat is jouw link met het event Data Driven Commerce?
In de e-commerce is alles inzichtelijk. Het verschil met andere ondernemers is dat de meeste ondernemers een onderbuik gevoel hebben van wat wel en wat niet goed gaat. Belangrijkste is de klantenbinding en daarvoor moet je meer met data doen. Dit is ook een van de redenen waarom zijn onderneming is uitgegroeid tot een professioneel bedrijf, want data bestuurt management en dat is voor hem de sleutel tot succes.

Waarom is het volgens jou voor bedrijven zo belangrijk om meer te weten over het gebruik van data in het contact met klanten?
De klanten zijn data. Als je weet wat de klant wilt, dan kan je inspelen op de behoefte van de klant. Stel, je hebt een rode en een blauwe fiets. Welke van de twee wil de klant nou echt?

Edwin beaamt dat als je de data op orde hebt, dan weet je waar de klant tegen aan loopt en wat de wensen zijn.

Welke trends zie jij voor de personalisatie van klantcontact (in welke vorm dan ook: direct/ via campagnes/ in de customer journey) in 2017?
Het is van essentieel belang dat alles vanuit de basis gebeurd. Het gaat vaak verder dan de meeste mensen denken. Je moet het inzichtelijk maken, met vragen zoals: wat is het budget van de klant, wat zijn de transacties, de leeftijd etc. Op die manier kan je het assortiment samenstellen en op maat maken.

Welke toekomstige datatechnieken hoop jij ooit te gebruiken in jouw bedrijf, en waarom?
Lastig, kennis van nu is niet de kennis van morgen. Edwin zou het geslaagd vinden als hij de aankoop van klanten kan voorspellen. Hij is van mening dat door datamanagement hij meer kan sturen en inzicht heeft over wat er gaat gebeuren. Daardoor creƫer je ook een stukje meer zekerheid.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek aan Data Driven Commerce?
In deze tijd moet je leren dat je niet conservatief kan blijven. Je moet je goed voorbereiden voor de toekomst. Veel bedrijven beginnen met een dagelijks ritueel, bijvoorbeeld met een kopje koffie. Maar neem bijvoorbeeld een keer espresso. Dan zul je zien dat er zoveel meer keuze is. Bijv. India, zij introduceren websites van alleen mobiele telefoons, terwijl wij bezig met testen van computers. Zij gaan veel harder dan wij, en hebben een goeie basis. Ondanks dat Edwin successen weet te behalen, heeft hij het eindstation nog niet behaald. Deze tijd heeft oneindig veel mogelijkheden door e-commerce en daarin kan nog veel stappen genomen worden. Je moet niet in het diepe gaan springen met je ogen dicht, maar juist in diepe springen met je ogen open.

Platinum sponsor

  • IBM
  • Metapeople

    Gold sponsor

    • Gracious Studios

      Silver sponsor

      • GoDataDriven
      • ISM
      • Netprofiler
      • Oogst
        DeNieuweZaak Logo RGB
        Data Driven Commerce