DDC2017 1400x300 header new

Het belang van een data gedreven organisatiecultuur

Bedrijven met een data gedreven organisatiecultuur plukken daar de vruchten van. De voordelen van data inzet zijn bij de meeste bedrijven wel bekend, echter blijft de implementatie vaak achter. Op zich niet verrassend: de overgang op verschillende organisatieniveaus is een hele uitdaging en cultuurverandering kost tijd.

Big Data. Business Intelligence. Analytics. Data Science.
Bovenstaande begrippen zijn voor veel organisaties vaak nog behoorlijk abstract. Met alle beschikbare data heb je feitelijk goud in handen, maar hoe ga je slim om met data, hoeveel waarde zit er in en welke aanpak is de sleutel tot succes? Organisaties met veel data in bezit behalen namelijk lang niet altijd direct concurrentievoordeel. Het zijn organisaties die data gebruiken als basis voor het nemen van beslissingen die het meest profiteren.

Voor bedrijven die (big) data effectief willen inzetten, is het van belang dat er een cultuur aanwezig is waarin de besluitvorming wordt gebaseerd op data. Zonder een data gedreven cultuur worden medewerkers namelijk niet gestimuleerd om de technologieën ook daadwerkelijk te gebruiken. Verandering van de mindset is hierbij dus cruciaal. Maar hoe kom je tot een cultuuromslag? En hoe zorg je ervoor dat uiteindelijk iedereen binnen je organisatie data gedreven beslissingen omarmt? Hieronder vindt u een aantal direct toepasbare tips om zelf invloed uit te oefen op uw organisatiecultuur.

Start met het bepalen en meten van KPI's
Wat je niet meet, kun je ook niet optimaliseren. De juiste KPI's zijn het fundament van data gedreven beslissingen. Zorg dat u helder in kaart hebt welke data gerelateerd zijn aan het succes van uw organisatie. Welke datapunten zijn belangrijk en hoe verhouden deze zich tot uw business doelstellingen? Meet wat gekwantificeerd kan worden. Is kwantificeren niet mogelijk? Zorg dan voor kwalitatieve data. Wanneer u de KPI's scherp hebt, kunt u goede en gegronde beslissingen/aanbevelingen maken. Hier zal ook uw omgeving de meerwaarde van zien.

Wees zelf ambassadeur
Maak uw eigen beslissingen data gedreven en zet anderen aan om dit ook te doen. Het is van belang dat u zoveel mogelijk data van uw organisatie inzet om data gedreven beslissingen te maken. Wanneer data namelijk onderbuik gevoelens versterkt, of nog beter, deze tegenspreekt, zal het belang van een data gedreven aanpak vanzelf op de voorgrond treden.

Start vandaag
De weg naar een data gedreven organisatie is er één van lange duur, maar wel één waarmee u vandaag kunt starten. Begin bijvoorbeeld met het zoeken en uitvoeren van een aantal data hefbomen waarmee u data gedreven resultaten kunt boeken en groei van daaruit door. Maak de boodschap duidelijk naar uw collega’s, toon ze het belang van data gedreven beslissingen aan. Faciliteer het gebruik van data. En laat zien dat het werkt.

Geschreven door: Kevin Laan - Oogstonline.nl

Platinum sponsor

  • IBM
  • Metapeople

    Gold sponsor

    • Gracious Studios

      Silver sponsor

      • GoDataDriven
      • ISM
      • Netprofiler
      • Oogst
        DeNieuweZaak Logo RGB
        Data Driven Commerce