DDC2017 1400x300 header new

Roy Grob | Wasco

Roy Grob is directeur E-commerce, IT en Logistiek bij groothandel Wasco. Wasco is een toonaangevende technische groothandel in Verwaming, Sanitair en Onderdelen met 32 vestigingen in Nederland en verwerkt duizenden orders per dag voor haar klanten (de installateurs in Nederland). Wasco is onderdeel van het miljardenbedrijf Wolseley. Roy heeft een bedrijfskundige achtergrond en houdt zich al 15 jaar bezig met e-commerce en technologie. Hij gelooft heilig in technologie als accelerator van de strategische ambities van bedrijven.

Spreekt tijdens: Parallelronde 4 - Alles voor de klantdata!, waarom Wasco zo gek is om miljoenen producten te voorzien van RFID tags (14.50 - 15.20)

5 vragen aan Roy

Wat is jouw link met het event Data Driven Commerce?
Ieder bedrijf worstelt met haar data en zoekt naar de kansen die het kan creëren, zo ook Wasco. We zijn ontzettend trots op hetgeen we hebben bereikt en vertellen er graag over, ik hoefde dus niet lang na te denken toen ik uitgenodigd werd om te spreken.

Waarom is het volgens jou voor bedrijven zo belangrijk om meer te weten over het gebruik van data in het contact met klanten?
Ik denk dat we pas aan het begin staan van het begrijpen hoe data dienstverlening kan verbeteren. Alle inspiratie is welkom dus!

Welke trends zie jij voor de personalisatie van klantcontact (in welke vorm dan ook: direct/ via campagnes/ in de customer journey) in 2017?
Als ik kijk naar retail (en groothandel) zie ik nog steeds teveel onderscheid tussen online en winkels. De data wordt tussen de kanalen nog nauwelijks (her)gebruikt. Je kan echt beter inspringen op de behoefte van de klant als je die data wel deelt en daar zullen bedrijven dus gegarandeerd in gaan investeren. Daarnaast hoop ik dat er in 2017 nu eens echt een innovatieve supermarkt komt die op basis van voorkeuren en gedrag, de agenda van ons gezin en sensoren in de koelkast ervoor gaat zorgen dat ik nooit meer zelf boodschappen hoef te doen, of er zelfs over na hoef te denken. 

Welke toekomstige datatechnieken hoop jij ooit te gebruiken in jouw bedrijf, en waarom?
Ik geloof in de kracht van Machine Learning, ik ben ervan overtuigd dat het ons gaat helpen patronen in data te herkennen waarmee we nog betere service kunnen verlenen.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek aan Data Driven Commerce?
Wasco is een fikse investering aangegaan op basis van ons optimistische geloof dat data het verschil ging maken. Uiteindelijk pakte de businesscase nog veel positiever uit dan verwacht. Onderschat dus nooit het effect wat goede data teweeg kan brengen. Daarnaast hoop ik mensen te laten zien dat er binnen de B2B zeker niet minder innovatie plaatsvindt dan in de B2C.

Platinum sponsor

  • IBM
  • Metapeople

    Gold sponsor

    • Gracious Studios

      Silver sponsor

      • GoDataDriven
      • ISM
      • Netprofiler
      • Oogst
        DeNieuweZaak Logo RGB
        Data Driven Commerce