DDC2017 1400x300 header new

Rutger Mooy | eBay/Marktplaats

Rutger Mooy (43, econometrie Groningen) werkt sinds 2006 bij eBay/Marktplaats als Senior Product Manager aan het verbeteren van de Customer Journey, op uiteenlopende terreinen als Search, Messaging, en Big Data. Marktplaats ontvangt dagelijks meer dan 2 miljoen gebruikers, vooral op tablet en mobiel. Met 10 miljoen advertenties vormt het bijeenbrengen van vraag en aanbod zo een zeer interessant speelveld, in toenemende mate op een Data Driven manier.

Spreekt tijdens: Parallelronde 3 - Big Data: simpel of niet? (14.15 - 14.45)

5 vragen aan Rutger

Wat is jouw link met het event Data Driven Commerce?
Lastige vraag, gezien het feit dat DDC vrij nieuw is. Voor velen is Data Driven te werk gaan echter relatief nieuw. Simpel en eenvoudig beginnen lijkt dan ook een verbindende schakel te zijn.

Waarom is het volgens jou voor bedrijven zo belangrijk om meer te weten over het gebruik van data in het contact met klanten?
Om de eenvoudige reden dat klanten, hun voorkeuren en gedrag allemaal verschillend zijn. Deze verschillen kun je benutten als je ze tenminste kunt detecteren en je dienstverlening er op kunt aanpassen.

Welke trends zie jij voor de personalisatie van klantcontact (in welke vorm dan ook: direct/ via campagnes/ in de customer journey) in 2017?
De klant raakt steeds meer gewend aan een zekere mate van eigen invloed op personalisatie in het klantcontact. Het direct kunnen aanpassen van content, notificaties, instellingen en voorkeuren; alles voor echte relevantie. De 'user in control' dus.

Welke toekomstige datatechnieken hoop jij ooit te gebruiken in jouw bedrijf, en waarom?
Artificial Intelligence. Een prachtig (maar voor velen nu nog te complex) concept. Je begint met (veel) data-invoer, en bouwt dan intelligentie op. Dit kan beter uitpakken dan mensenwerk: het schaalt beter, en levert mogelijk inzichten en patronen waar mensen niet zomaar achter komen. Maar wel de toekomst!

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek aan Data Driven Commerce?
Begin eenvoudig. Schaal stap voor stap op: technologie, vaardigheden en organisatiecultuur gaan hierbij hand in hand.

Platinum sponsor

  • IBM
  • Metapeople

    Gold sponsor

    • Gracious Studios

      Silver sponsor

      • GoDataDriven
      • ISM
      • Netprofiler
      • Oogst
        DeNieuweZaak Logo RGB
        Data Driven Commerce