Alex van de Pol (ADchieve): “Een systeem met veel data kan je gerichter ondersteunen.”

data driven commerce

Op het programma van Data Driven Commerce 2019 staan diverse sprekers die vertellen hoe zij met data inspelen op de klantervaring. Vooruitblikkend op die dag, deelt Alex van de Pol (ADchieve) zijn visie.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?

Mijn passie voor data is ontstaan door de ongekende mogelijkheden wat data met zich meebrengt. Met algoritmes en het combineren van data kunnen ook context afhankelijke beslissingen worden genomen. Dit opent de markt voor een groot scala aan nieuwe toepassingen.

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?

‘De invloed van data heeft er voor gezorgd dat we meer mensen zijn gaan aantrekken met de juiste kennis op het gebied van data. Dit heeft er onder andere toe geleidt dat we zijn verhuisd naar het JADS (Jheronimus Academy of Data Science) gebouw in Den Bosch. Hierdoor kunnen we gebruik maken van de nieuwste theoretische kennis en dit direct toepassen in de praktijk.’

Wat is het grootste misverstand op het gebied van data-inzet?

‘Ik zie nog veel bedrijven langs komen die beweren data gedreven te zijn, maar uiteindelijk op basis van veel te weinig data beslissingen maken en geen rekening houden met statische significantie en correlaties. Data zonder context en de juiste interpretatie is waardeloos.’

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd?

‘Een cliché: weet wat je meet. Data dat niet juist doorkomt of niet het juiste meet kan tot totaal verkeerde beslissingen leiden.’

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?

‘Voor mij is Google toch wel het grootste voorbeeld als het gaat om data. Zowel in het maken van beslissingen binnen de organisatie als in de producten die zij leveren lopen ze voorop als het gaat om data. Er zijn natuurlijk belangrijke privacy vragen tot hoever ze kunnen gaan, maar een systeem wat veel data over je heeft kan jou ook veel gerichter ondersteunen. Niet alleen om producten aan te bevelen maar ook op medisch vlak.’

Lees hier meer over Alex van de Pol en zijn sessie op Data Driven Commerce 2019!

Early Bird tickets