Wouter van der Heijden: “Data is het beste medium om gezamenlijk objectieve beslissingen te maken”

Steeds meer organisaties gebruiken data om betere beslissingen te nemen. Data helpt om je klanten beter te leren kennen en kan vervolgens ook helpen om je dienstverlening te optimaliseren. Maar hoe ga je in 2020 nu op een gestructureerde manier met data aan de slag? In de sessie van Wouter van der Heijden van De Nieuwe Zaak vertelt hij dat waarde uit data halen begint bij wat je wil. Door dit vervolgens te combineren met wat je kan kom je tot een data strategie. Je data roadmap bevat vervolgens concrete activiteiten waarmee je balans moet houden tussen direct waarde genereren en stappen zetten in je data volwassenheid. Zo ga je in 2020 eindelijk écht iets met data doen! Wij spraken kort met Wouter.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?

“Meten is weten. Data is het beste medium om gezamenlijk objectieve beslissingen te maken.”

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?

“Data toont aan in welke mate we successen boeken en geeft inzicht in de klanten van onze klanten. Zodat we gezamenlijk de dienstverlening van onze klanten kunnen optimaliseren.”

Hoe voorkom je dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet?

“Door data beschikbaar te maken voor alle mensen binnen de organisatie. Als tweede moet je de data literacy binnen je organisatie verhogen. Plan hier aparte sessies voor in en zorg voor een vragen uurtje zodat collega’s met hun data vragen bij je langs kunnen komen. Zo help je hen en zij jou met nieuwe ideeën.”

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd? 

“Inverteer in de kwaliteit van je data. Garbage in, Garbage out.”

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?

“Ik zie Netflix, Picnic, Galeries Lafayette en Walgreens als grote voorbeelden!”

Houd me op de hoogte