Andries Hiemstra: Als kind stelde ik vaak de vraag ‘waarom’ en dat is nu later in mijn werk nog steeds zo.

Andries Hiemstra is een gepassioneerde digital marketing strateeg met een focus op digitale transformatie, e-business, omnichannel, groei en datagestuurde besluitvorming. In zijn rol als strateeg bij OrangeValley is hij verantwoordelijk voor de digitale strategie van merken als KPN, Score, Dorel Juvenile en Avéro Achmea. Tijdens de Data Driven Commerce doet hij zijn verhaal.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?
“Als kind stelde ik vaak de vraag ‘waarom’ en dat is nu later in mijn werk nog steeds zo. Ik vind het belangrijk als organisatie, team en/ of individu enerzijds goed in te spelen op de klantvraag extern alsook anderzijds duidelijk te hebben wat de doelen zijn intern die we nastreven. Voor zowel het beter leren kennen van je klant alsook het definiëren en najagen van business goals is data essentieel om richting en houvast te geven dit te bereiken.”

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?
“Binnen OrangeValley is data het hart van de organisatie en het vormt de basis in alle activiteiten en werkzaamheden die we doen. Verschillende modellen, dashboards en koppelingen worden gebruikt om het gedrag van de klant te meten en inzichtelijk te maken. Om hier vervolgens op te gaan acteren vanuit data driven digital marketing. Hetgeen we ook inbrengen bij diverse klanten van ons.”

Hoe voorkom je dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet?
“Het begint met het in kaart brengen hoe we de data gebruiken binnen de organisatie; om welke data gaat het, wie kijken naar deze data en vervolgens hoe interpreteert men de data. Vanuit hier is het belangrijk te kijken wat voor rol data kan hebben om de business te helpen en ondersteunen voor iedere stakeholder en dit te organiseren. Essentieel is dat data een meerwaarde moeten bieden en antwoord geeft op business gerelateerde vragen, in plaats dat het juist meer vragen creëert.”

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd?
“Goed blijven kijken wie wat nodig heeft, zodat data relevant is binnen de gehele organisatie en op ieder niveau, van C-level tot operatie. Op die manier wordt data de verbinder binnen de organisatie en geeft het transparantie, vertrouwen en verantwoordelijkheid om te beslissen op basis van waarde.”

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?
“Een groot aantal organisaties zet vandaag de dag actief hun data in. Ik volg techpartijen, publishers, adverteerders en ook verschillende mediapartijen van dichtbij. Echter, als ik kijk naar de organisaties waar ik heb gewerkt, dan was PostNL voor mij het meest interessant. Met name om te zien hoe zij data gebruiken, tracken, inzichtelijk maken en hier iedere dag op acteren, met een duidelijke focus op de klant.”

Houd me op de hoogte