Arnoud de Munnik: ‘Dat een deel van je ‘data’ op de plank blijft liggen is niet zo erg.’

Arnoud de Munnik werkt nu 7 jaar bij Wehkamp met big data. In die tijd heeft hij verschillende rollen gehad, waarbij hij de laatste jaren vooral werkt aan het bouwen van oplossingen met behulp van data en machine learning. Tijdens het Data Driven Commerce Event vertelt Arnoud over de data journey van Wehkamp en wij spraken hem kort over zijn kijk op data.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?

“Mijn passie voor data bestaat al erg lang en is ontstaan in het begin van mijn studietijd. Vanaf toen heb ik eigenlijk altijd gewerkt met data en het toepassen van data, zowel voor inzichten als voor het bouwen van oplossingen.”

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?

“Data wordt gebruikt voor verschillende doeleinden. Of het is voor monitoring van technische processen, inzichten in performance, of het bouwen van oplossingen zoals een recommender; data leeft overal.”

Hoe voorkom je dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet?

“Dat een deel van je ‘data’ op de plank blijft liggen is niet zo erg als je wel bezig bent dat andere deel. Daarnaast is het zaak om zoveel mogelijk collega’s te enablen om relevante data te gaan gebruiken. Dat kan zijn vanuit een oplossingsgedachte, of het echte hands-on  gebruik van data middels code.”

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd? 

“Denk in mogelijkheden en oplossingen. Data is een middel, niet een doel. Als een oplossing een simpele sql query is, dan is dat perfect. Een oplossing vergt namelijk niet altijd de meest state-of-the-art implementatie.”

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?

“Amazon, Uber, Netflix, Wikimedia, Databricks.”

Houd me op de hoogte