‘Data zorgt ervoor dat we van een benadering van de massa, zijn overgestapt naar segmentatie en nu zelfs personalisatie’

Datadriven Commerce

Bill Duin & Manon van den Ende, eigenaar Podobrace + oprichter Dunion Online Marketing en Sales Manager Benelux, vertellen op het Datadriven Commerce Event over waar je als retailer op moet letten bij het maken van een keuze en welke mogelijkheden er zijn.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?

De mogelijkheden van data zijn in mijn ogen oneindig en daardoor blijft het me verrassen. Data zorgt ervoor dat we van een benadering van de massa, zijn overgestapt naar segmentatie en nu zelfs personalisatie. Door een slimme verwerking van data, maken algoritmes het mogelijk om jouw behoefte te voorspellen voordat je die zelf überhaupt door hebt.

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?

Een zeer grote invloed. Zonder data zou ons bedrijf niet bestaan. Wij maken het mogelijk om een customer journey op basis van persoonlijke data en big data, te personaliseren. Hierdoor is het mogelijk een prettige winkelervaring te creëren, die voldoet aan de wensen en behoeften van een specifiek persoon. Zonder beschikbare data, zouden we terugvallen op een conservatieve benadering waarbij iedereen hetzelfde ziet.

Wat is het grootste misverstand op het gebied van data-inzet?

In het vakgebied van Retail Rocket is er een groot misverstand tussen personalisatie en dynamische aanbevelingen. Personalisatie zorgt ervoor dat iedere unieke bezoeker andere aanbevelingen te zien krijgt, afgestemd op verschillende online events (bijv. view, add to cart, wishlist, time of view,  historie, etc.). Dynamische aanbevelingen zorgen ervoor dat de getoonde producten veranderen op basis van bepaalde data zoals verkoopcijfers of views. Dit heeft niets te maken met het huidige gedrag on-site of bekende historie van een specifieke bezoeker. Het is dynamisch en zal invloed hebben op de conversie, maar personalisatie laat een grotere verandering zien in conversie, omzet, AOV en retentie.

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd? 

De afgelopen jaren lag de focus in e-commerce landschap op het vergaren van zoveel mogelijk “big data”. Heel goed, maar wat heb je aan deze enorme hoeveelheid data als het niet op een goede manier verwerkt wordt. Het processen van data en het in de juiste context zetten is uiteindelijk hetgeen data waardevol maakt.

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?

Het is een cliché maar Amazon is voor mij een rolmodel als het op data aankomt. Zij verzamelen en verwerken al jaren data op een extreem intelligente manier, die constant in ontwikkeling blijft. De algoritmes die zij ontwikkeld hebben voor commercieel gebruik, hebben ervoor gezorgd dat zij nu leading zijn in ecommerce.

Blijf op de hoogte