‘Interview met Cheyenne Crucq van CliniClowns’

Wat betekent data voor jouw bedrijf/functie? 
Data is heel belangrijk. Ik geloof dat effectieve marketing gedreven wordt door data. Data maakt het mogelijk relevant en persoonlijk te zijn. Het stelt ons in staat om beter in te spelen op de behoeften van onze doelgroepen, onze ‘klanten’. En dat is in ons geval tweeledig: we bedienen de mensen en zorginstanties voor wie de CliniClowns spelen. En uiteraard de marketingdoelgroepen: de mensen van wie we steun ontvangen zoals donateurs en actievoerders. Door middel van personalisatie kunnen we relevanter communiceren. Komend jaar gaan we dan ook experimenteren met dynamische content. Het is mijn missie om de organisatie stapje bij beetje meer datagedreven te maken.

Hoe zet jij/jullie data in om  jouw businesscase te behalen?
Waar mogelijk maken we beslissingen op basis van data. Momenteel werken we eraan de klantreizen en touchpoints nog beter inzichtelijk te maken. Doel is om hier klantinzichten uit te halen waarmee we de waarde voor zowel klanten als onze eigen organisatie kunnen verhogen. Ook doen we continu A/B testen om de conversie op de website te optimaliseren. Zo leren we steeds meer over onze bezoekers. Conversie houdt bij ons in: donaties, aanmelden van acties en soft conversies zoals het aanvragen van promotiepakketten of inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Een ander agendapunt is kanaalsturing op basis van data: waaronder verbetering van onze online selfservice met als doel een naadloze ervaring op onze website. Tot slot heeft predictive analytics onze aandacht, met name om predictive churn in kaart te brengen. Hoe interessant zou het zijn als we op basis van data kunnen voorspellen of een donateur voornemens is bij ons te blijven of ons te verlaten? Dan kunnen we onze marketing hierop aanpassen. Zover zijn we nog niet, maar komend jaar willen we hierin wel stappen zetten. De mogelijkheden om data te ontsluiten worden steeds groter. Het blijft voor onze organisatie wel een uitdaging deze data goed vast te leggen, te managen en gebruiken.

Wat is de toekomst van data?  
Data is van nu en de toekomst. Technologische innovaties hebben enorme impact op de manier waarop we met merken omgaan. Er komt meer persoonlijke data vrij en bedrijven gaan hier steeds slimmer mee om. Belangrijk is dat we data verwerken waarbij we de wensen en belangen van de klant in ons achterhoofd houden. Privacy is en blijft een hot issue. Verder ben ik heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen op het gebied van AI, de ontwikkelingen gaan ongelooflijk hard.