Chi Shing Chang: “We zien data als ‘science’, maar werken met data is ook ‘art’.”

Chi Shing Chang is mede-oprichter van SPARQUE, hij heeft een achtergrond in E-commerce en data-analyse. Wij stelden Chi Shing alvast een aantal vragen over data. Op 13 februari hoor je hem spreken tijdens het Data Driven Commerce Event.

Ik vind data geweldig omdat je er zoveel mee kunt. Data zijn bevroren feitjes. Maar die feitjes staan niet op zichzelf, je maakt er iets samenhangends van. Je gebruikt ze, net als Lego, als bouwsteentjes. Je maakt er een nieuwe klantervaring mee. Soms maak ik er vertrouwde, betrouwbare bouwwerken van. Maar soms ook uitdagende, vernieuwende patronen. Iedere keer wanneer we aan de slag gaan met een nieuwe klant of een nieuwe databron voelt het weer als een nieuw Legopakketje waar je aan de slag mag gaan. 

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie? Wij ademen op allerlei manieren data. We laten zien wat klanten met hun data kunnen, zeg maar de mooie afbeelding op de Legodoos. We puzzelen met stukjes en onderdelen om het kloppend en passend te krijgen. Maar we zijn niet alleen bezig met de data-science, zeg maar het éénmalig in elkaar zetten van het Legomodel, maar ook met de engineering, om de puzzel telkens opnieuw weer razendsnel te leggen – met verse data.

Hoe voorkom je dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet? Wij helpen klanten met het voorkomen dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet. Zeker B2B bedrijven hebben al enorm waardevolle data in de vorm van alle orders van klanten van de afgelopen jaren. Wij zetten met SPARQUE in een handomdraai de data om tot o.a. goede cross-sell aanbevelingen en gepersonaliseerde productlisters, zoekresultaten en promoties.

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd? We zien data als ‘science’: een precieze wetenschap met precieze stukjes. Maar het werken met data is ook ‘art’, waar ervaring en gevoel over patronen, verborgen structuren en zwakke plekken heel belangrijk is. Dat is de belangrijkste les die ik over data heb geleerd.

De grote techbedrijven zijn toch wel mijn voorbeeld in de wereld van data. Omdat ze het voor elkaar krijgen om, ondanks hun omvang, niet log te worden en bezig blijven met het toepassen van nieuwe manieren om meer te doen met data.

Houd me op de hoogte