Jeroen van Eck en Dave Vollebregt over data bij DPG Media

Jeroen van Eck en Dave Vollebregt zijn een van de sprekers tijdens het Data Driven Commerce Event op 13 februari in Utrecht. Jeroen is marketing strateeg bij De Nieuwe Zaak en Dave is Manager eCommerce bij DPG Media. Wij spraken Jeroen en Dave kort over hun visie op data.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?

Dave: “Effectief gebruik van data vormt in mijn optiek het fundament van een moderne digitale organisatie; het laat zien waar we kunnen verbeteren, stelt ons in staat relevanter te zijn voor onze klanten én is in staat aan te tonen of onze optimalisaties ook echt tot resultaat leiden.”

Jeroen: “Data is één van de pijlers die belangrijk is voor organisaties die relevanter willen worden met hun marketing en daarmee succesvoller willen worden. Zonder data geen relevantie en dus geen succes.”

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?

Dave: “Voor DPG zorgt data voor een enorme impact; elke maand bereiken we met onze media zo’n 10 miljoen Nederlanders. De data die hieruit voortkomt is zowel voor onze journalisten (wat schrijf ik?), onze marketing (hoe en met welk product en welke propositie benader ik iemand?) als onze adverteerders (wie wil ik bereiken?) van onschatbare waarde.”

Hoe voorkom je dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet?

Jeroen: “Door vooraf goed na te denken wanneer en hoe data waarde kan hebben in je organisatie. Daardoor weet je welke data je moet gaan verzamelen en ontsluiten.”

Dave: “Een stap terug nemen, bedenken met welke data écht het verschil kan worden gemaakt en je vooral hierop richten.”

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd?

Dave: “Dat de uitdaging van data gedreven werken vaak niet zit in het gebrek aan data, maar in de inrichting van de organisatie en systemen.”

Jeroen: “Het gaat niet om hetgeen dat je verzameld, maar om wat je ermee doet.”

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?

Jeroen: “DPG Media geldt voor mij als een organisatie die in zijn geheel heel duidelijk het belang van data heeft onderkend en zich daar ook goed op heeft ingericht. Maar zoals bij iedere organisatie is de potentie van die data groter dan wat er op dit moment mee gedaan wordt. Het kan altijd beter.”

Dave: “Eigenlijk elke organisatie die data voor zich laat werken, op welk niveau dan ook. Machine learning, predictive modelling en personalisatie zijn fantastische toepassingen, maar ik zie regelmatig organisaties voor wie dit doelen op zich lijken, in plaats van middelen om hun doelen te bereiken.”

Houd me op de hoogte