Leonard Blommendaal en Job van den Berg: “Data biedt je oneindig veel inzichten maar hou het vooral praktisch als je het in gaat zetten in marketingprocessen.”

Met behulp van het Data Management Platform van Shopping Minds worden uitgebreide profielen van websitebezoekers opgebouwd. Deze informatie kan niet alleen gebruikt worden voor het personaliseren van de website en de e-mail, maar door de integratie met de systemen van Sanoma ook voor gepersonaliseerde print en online advertising! Aan de hand van cases tijdens hun sessie bij het Data Driven Commerce event wordt door Leonard Blommendaal en Job van den Berg inzichtelijk gemaakt hoe de data uit het DMP en CRM ingezet wordt om in de e-commerce klanten te werven.

Waar komt jullie passie voor data vandaan?

Leonard: “We zien veel onbenutte kansen bij organisaties die actief zijn in e-commerce. De website is de allergrootste winkel met heel veel winkelend publiek. Veel bezoekers verlaten (anoniem) de site zonder iets gekocht te hebben. Ultimo kunnen er meer verkopen gerealiseerd worden door aan de hand van data relevanter te communiceren tijdens het oriëntatie- en zoekgedrag van de bezoeker (via alle online kanalen en offline).”

Wat voor invloed heeft data op jullie organisatie?

Job: “Binnen de organisatie van Sanoma is er een apart team opgetuigd om data ten behoeve van de campagnes in te zetten.”

Wat is de belangrijkste les over data die jullie hebben geleerd? 

Beiden: “Data biedt je oneindig veel inzichten maar hou het vooral praktisch als je het in gaat zetten in marketingprocessen.”

Houd me op de hoogte