Nick Vieberink (Bouwmaat): “Ik heb helemaal geen passie voor data, maar voor klanten.”

Nick Vieberink spreekt namens Bouwmaat tijdens het Data Driven Commerce Event 2020. Hij is Manager Marketing en E-commerce en hiermee mede verantwoordelijk voor de transitie naar een omnichannel organisatie. Wij spraken kort met Nick over zijn visie op data.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?

Ik heb helemaal geen passie voor data, maar voor klanten. Deze passie maakt dat ik samen met mijn team continu op zoek ga naar kansen om de klantervaring te verbeteren. Effectief inzetten van klantdata is hierbij uiteraard essentieel.

Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?

Om onze klantfocus vast te kunnen houden is een enorme operatie nodig om zoveel mogelijk kennis die nu in de hoofden zit van onze ruim 1000 medewerkers in systemen te krijgen. Maar ook klantgedrag levert ons zeer waardevolle data op. Als je dit slim combineert, vergelijkt en uitbreidt kom je iedere dag tot nieuwe inzichten.  

Hoe voorkom je dat data ‘op de plank blijft liggen’, dus wel wordt verzameld, maar verder niet ingezet?

Dit voorkom je natuurlijk nooit en het is maar de vraag of deze op het eerste oog ‘rest data’ niet uiteindelijk toch ingezet kan worden om je aanbod persoonlijker te maken. Bouwmaat zet kunstmatige intelligentie in om toekomstig klantgedrag te voorspellen hierbij kan soms net die ene databron het verschil maken tussen relevant en irrelevant.  

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd? 

Toen ik zeven jaar geleden bij Bouwmaat begon kreeg ik letterlijk van een collega te horen: “Nick, dat internet, dat waait wel weer over”. Er heerste een gevoel van angst dat internet een bedreiging is. We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet. Het gaat niet om een webshop versus fysieke winkels, het draait om de combinatie. Zijn waar je klant is en hem over alle kanalen dezelfde unieke persoonlijke Bouwmaat ervaring bieden. Veranderen is mensenwerk en dat kost tijd en energie. De angst is nu gelukkig helemaal verdwenen en iedereen ziet inmiddels de kracht in van de combinatie van fysieke winkels en een ijzersterke online propositie.

Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?

Dit zijn er enorm veel. Je ervaart iedere dag wel iets nieuws wat je kan inspireren om nieuwe dingen uit te gaan proberen. Op het moment van schrijven van dit artikel kan ik de manier waarop Spotify in staat is om mijn muzieksmaak te bepalen zeer waarderen.

Bestel je early bird ticket