Sprekers foto's 400x400 - 2020-01-07T091323.884

Nico Veenendaal – Director Business Development YourSurprise

Nico Veenendaal is Director Business Development bij YourSurprise. Met eigen webshops in 22 landen worden er miljoenen cadeautjes per jaar gemaakt en verzonden vanuit Zierikzee. Wij stelden Nico Veenendaal vast wat vragen over data gebruik. Op 13 februari zal Nico uitvoerig verslag doen tijdens zijn presentatie op het Data Driven Commerce Event.

Mijn sessie: ‘What’s in it for me?’

“Real Time data toepassen in combinatie met menselijke intuïtie, maken data minder abstract en zorgen bij ons voor een jaarlijkse groei van 40%”

Behalve dat we data gebruiken voor onze interne en eigen processen, werken we ook vaak nauw samen met marketing of online sales teams van grote en bekende merken. Onze expertise op gebied van online is extreem groot. Die kennis delen we graag met onze partners. Een big brand die Direct To Consumer (D2C) wil gaan opereren en zaken wil testen, is bij ons aan het goede adres. Zo zijn we voor veel brands Europees Partner en ontwikkelen wij met hen personalised gifts die door ons online only mogen worden aangeboden.

Ons specialisme is dat we constant alles meten en die data in computermodellen plaatsen en zo voorspellingen maken waarop we handelen. Dat Flywheel of Growth is goed voor ons eigen merk, maar dus ook voor onze partners. Daarnaast zijn we ervaringsdeskundige op het gebied van personalised gifts en weten we dus heel goed wat consumenten wel en niet waarderen. 

Het mooiste compliment kwam deze week van onze partner Unilever. De e-commerce directeur Nederland noemde ons in dat interview een “sleeping beauty” in ecommerce land, die Unilever helpt online D2C acties op te zetten. 

De belangrijkste les die ik heb geleerd over data? Dat je niets hebt aan data verzamelen, maar dat als je data realtime direct kan toepassen, data je vooruit helpt. Data delen met mensen die dat zelf moeten interpreteren is vragen om moeilijkheden. Vanuit het menszijn is het zo dat onze eerste reactie altijd is om veranderingen en aanpassingen als negatief te ervaren. Als je dus data realtime in To Do dashboards kan omzetten, voorkom je de weerstand en kan je dus echt stappen maken.

Het durven gebruiken en toepassen van data, dus buiten bestaande paden om vind ik super interessant. De mix van juiste data, expertise en super goede menselijke intuïtie zijn goud waard. Als je open staat voor adviezen leer je elke dag, ondanks dat ik de vijftig jaren gepasseerd ben, voel ik dat ik nog steeds nuttig kan zijn voor ons bedrijf maar ook voor onze partners, het houdt je jong!

Houd me op de hoogte