Onderzoek data driven marketing: Menselijke factor grootste uitdaging

data driven commerce
DDMA, branchevereniging voor data en marketing, deelt vandaag de resultaten van het jaarlijkse Data Driven Marketing Onderzoek onder 192 marketingprofessionals in Nederland. DDMA voerde het onderzoek uit in samenwerking met Center for Marketing Insights van de Hogeschool van Amsterdam.

Het realiseren van een data driven organisatiecultuur (40%) wordt als belangrijkste uitdaging gezien voor bredere implementatie van data driven marketing toepassingen. Ook zijn er grote verwachtingen van nieuwe toepassingen: 59% verwacht een stijgend budget voor chatbots en het gebruik van AI is bijna verdubbeld van 9% naar 16%.

De meest genoemde uitdaging in 2018 is het realiseren van een ‘data driven cultuur’ (40%) binnen de organisatie. Daarna komt techniek, systemen en tooling (39%). Tenslotte worden betere samenwerking (30%) tussen verschillende afdelingen (marketing, communicatie, IT, MT), meer kennis en vaardigheden bij medewerkers (30%) genoemd. Dit in combinatie met het gelijk blijven dan de bedrevenheid met data driven marketing op bestuursniveau laat zien dat de menselijke factor belangrijk is voor het succes van data driven marketing. Minder dan de helft (48%) zegt dat zijn organisatie beslissingen neemt op basis van data. Een kwart (26%) zegt nog steeds de onderbuik te volgen.

‘Data driven marketing ontwikkelt zich razendsnel en biedt veel kansen voor organisaties om een betere klantinteractie te realiseren’, zo laat Diana Janssen, directeur DDMA, weten. ‘De resultaten onderstrepen het belang van een data driven mindset om in de hele organisatie de volle potentie van data driven marketing te benutten.’

Verwachtingen 2019

Een meerderheid (59%) verwacht dat het budget voor chatbots in 2019 zal stijgen en bijna de helft (46%) verwacht dan ook chatbots te gebruiken. Andere marketingkanalen waarvoor een budget toename wordt verwacht zijn: mobiele app, website, online display advertisement, search en social media. Men verwacht budget daling voor direct non mail, telemarketing, direct mail, street/door 2 door en ATL. De top 3 meest gebruikte kanalen in 2018 is: website (97%), social media (94%) en e-mail (94%).

Jesse Weltevreden, professor digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, laat weten: ‘Op het gebied van marketing analytics is nog veel winst te behalen. De meerderheid van de bedrijven maakt nog geen gebruik van datavisualisatie, predictive analytics en machine learning. Dat zal de komende jaren echter snel veranderen.’

Over

DDMO 2018 is een onderzoek van de DDMA Commissie Data Decisions & Engagement (DDE) onder 192 marketing professionals in Nederland. De Commissie DDE legt de focus op hoe organisaties het beste de klant(behoefte) met data centraal kunnen stellen.

Early Bird tickets