Wilkens (Google): ‘Data is niet het eindproduct’

data driven commerce event

Volkert Wilkens, Sales Manager Benelux – Google Analytics 360, laat op het Data Driven Commerce Event zien hoe bedrijven concurrentievoordeel kunnen behalen door het gebruik van data.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?
‘Data is de essentie van mijn werk. Er is zoveel data beschikbaar dat het de kunst is om data op zo’n manier te gebruiken en te ontcijferen dat je er ook echt iets mee kunt. Als je succesvol wilt zijn in de online of advertentiewereld, dan moet je ook datagedreven zijn.’

Wat voor invloed heeft data op jouw werk?
‘Die invloed is heel groot. Ik werk vanzelfsprekend veel met Google Analytics omdat het data inzichtelijk maakt. Zonder data bestaat mijn werk simpelweg niet. Ook in de advertising is data essentieel: data helpen om te bepalen of een campagne succesvol is geweest.’

Wat is het grootste misverstand op het gebied van data-inzet?
‘Data an sich vertelt niet genoeg. Er is context nodig is om er iets mee te kunnen. Het is geen waarheid op zich. Het gaat om de transformatie van data naar inzichten door het toevoegen van context. Dat voegt waarde toe.’

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd? 
‘Je moet niet direct alles willen. Begin groot in de basis en pas als succes bewezen is, kan je granulairder doorgaan. Het hoeft niet zo complex en je hoeft niet alle opties direct uit te spelen. Je moet eerst leren fietsen voordat je op een eenwieler wilt rijden. Je hoeft het dus niet zo complex en zo uitgebreid mogelijk te doen.’

Meer lezen over Volkert en zijn sessie tijdens Data Driven Commerce op 14 februari? Kijk dan hier.

Bestel je early bird ticket